FAIRLADY Z/ZX HISTORIE

 

 

Fairlady Roadster

Datsun 240Z (S30)

1969 Tokyo Japan. Het was op de Tokio Motorshow dat de Datsun 240Z voor het eerst aan het publiek werd vertoond. Een mooi gelijnde slanke 2 zitter met lange lage neus, een 6 cilinder lijn motor met 2400cc inhoud. In Europa stond de eerste 240Z op de Autosalon in Brussel op 24 Januari 1970. In het voorjaar van 1971 kwam de 240Z op de Nederlandse markt en kostte toen fl.19.824,- Dit was toen een behoorlijk hoog bedrag.

Datsun 240Z 1970 USA

Datsun 240Z 1972 UK

In 1972 kostte dezelfde Z fl.19.950,- en in 1973 fl.21.500,- in het laatste jaar 1974 was de prijs fl.21.720,-  De 240Z had een rijklaar gewicht van 1044kg, 150PK en een topsnelheid van boven de 200km/u. De bekendste Nederlander die in de 240Z gereden heeft is natuurlijk Johan Cruyff. En in mei 1972 sierde dit duo de voorpagina van het autoblad Autovisie.

In USA werd de Z een groot succes, en wachtlijsten van meer dan een half jaar waren geen uitzondering. Dit was vooral te danken aan de uitzonderlijk lage prijs van een 240Z in USA. Tot 1974  werden er in Nederland 240 exemplaren van verkocht. In totaal zijn er ruim 150.000 stuks van verkocht.

Datsun 260Z   (280Z) (S30)

Door de vooral in USA steeds strenger wordende uitlaatgasregels werd de 240Z vervangen door de 260Z. In december 1973 werd dan ook op de Tokio motorshow de nieuwe 260Z gepresenteerd. De 260Z die daar stond had een verlengde dichte zogenaamde G-nose maar zou zo in Nederland nooit geleverd worden. Ook was het een 2+2* model. In Europa beleefde de 260Z zijn debuut in Geneve. Door de grotere cilinder inhoud van 2600cc moesten de prestaties van de zwaarder geworden 260Z gelijk blijven. Helaas ging dat niet helemaal op. De mooie lijn van de 240Z werd wel behouden en slechts wat kleine detailveranderingen werden bij de 260Z doorgevoerd. Zo kreeg de 260Z gewijzigde achterlichten. Ook het interieur werd wat luxer. De plastic afwerking van de 240Z  werd vervangen door luxer tapijt. In Nederland werd de 260Z  vier jaar lang verkocht, van 1974 tot 1978. In Amerika werd de 260Z slechts 1 jaar verkocht om daarna door de Datsun 280Z vervangen te worden. De Datsun 280Z werd nooit in Nederland verkocht. De eerste 260Z kostte in Nederland fl.28.500,- had 162Pk, rijklaar gewicht van de 2+2 is 1210 kg. In 1975 kostte de 2+2 fl.29.900,- en in 1976 fl.32.750,- In 1977 was dat fl.34.215,- en in het laatste jaar, 1978 fl.35.995,-

De 280Z was eigenlijk gewoon een 260Z maar dan met 2800cc injectiemotor en enkele detailveranderingen zoals de grotere bumpers met ingebouwde schokbrekers en iets bredere  banden. De 280Z was in 2 zitter uitvoering maar ook als 2+2 leverbaar. In maart 1975 kostte een Datsun 280Z 2 zitter in Amerika $6.284,-

*) 2+2 staat voor 2 volwassenen + 2 kinderen (/of 2 kratjes bier ;)). 

Datsun 280ZX (S130)

In 1978 werd de eerste generatie Z vervangen door een geheel nieuw model. Dit werd de 280ZX. De Europese primeur was op de Autosalon in Parijs in November 1978. Een geheel vernieuwde carrosserie maar toch in grote lijnen overduidelijk een Z. In de 280ZX zit een 2800cc injectie motor. Dat was ook wel nodig want de ZX is zwaarder als een Z. De 2+2 weegt 1285kg. De 280ZX was leverbaar in 2+2 uitvoering maar ook als 2 zitter. De 2 zitter was 20cm korter. De 2 zitter kostte in 1979 fl.39.900,- en de 2+2 fl.45.900,- met automaat is de 280ZX nog eens fl.600,- duurder. Een leuk item aan de 280ZX was dat deze leverbaar was met zogenaamde T-bar. Twee glazen dakpanelen die uitneembaar zijn, van bovenaf gezien hield je dan de vorm van een letter T over. Vandaar de naam T-bar.

De ZX was luxer als de eerste Zeds en werd in Amerika de best verkochte Zed aller tijden. In Amerika werd de ZX in 1981 met turbo geleverd, in Nederland moesten we daar tot 1983 op wachten. In 1983 kwam er in Nederland een 280ZX uit met wat kleine veranderingen zoals een 10pk sterkere motor, andere zijstukken bij de zijruitjes. (zwart i.p.v. chroom). En andere in de kleur van de auto mee gespoten bumpers. Ook de bekleding van de stoelen werd wat luxer.  En kwamen er nieuwe 5 spaaks velgen onder die ook nog iets breder werden. De luchthappers op de motorkap kregen ook een iets andere vorm en werden met de kleur van de auto meegespoten. (Om nog een laatste verkoopstimulans te geven aan de laatste 1983 non-Turbo 280ZX modellen, worden deze standaard uitgevoerd met de Turbo motorkap). De standaard klok werd door een digitale vervangen. In de USA kon je als optie de 280ZX zelfs met compleet digitaal dashboard krijgen. Ook de naam Datsun wordt van 1983 naar 1984 langzaam veranderd in de naam Nissan. Eind 1983 komt er ook een Datsun 280ZX Turbo in Nederland uit. Deze ZX heeft 200PK, haalt een topsnelheid van 230 Km/u en weegt 1340Kg. De Turbo is uiterlijk herkenbaar aan de voor en achterspoiler en zwart gespoten raamomlijsting.   Zonder T bar kost de Turboversie fl.58.400,- en met T-bar fl.61.000,-  In Amerika werd ook nog een 10th Anniversary model van de 280ZX uitgebracht ter ere van de 10de verjaardag van de Z serie, een speciaal model met 2 kleuren schema van, goud met zwart of rood met zwart. Tegenwoordig is dat een zeer gezocht model.

Info uit Amerika is schuin gedrukt aangegeven en kan verschillen van de Europese markt.

It was built as a replacement for the 280Z, a complete redesign keeping only the L28 engine and a few other mechanical components. It sat atop of the Nissan 510's platform and suspension comprised of McPherson struts in the front and an independent rear trailing arm. To improve performance, a turbocharger was offered as optional equipment beginning in 1981. The L28ET engine and turbocharger increased horsepower to an impressive 180. The gearbox was a 3-speed automatic unit. Adding to the performance, a Borg-Warner T-5 5-speed manual gearbox became available in 1982 and 1983.

Nissan 300ZX (Z31)

In augustus 1983 staan er in de Amerikaanse Road & Track al de eerste tekeningen van de nieuwe Z car. Een geheel vernieuwde Z met 3 liter V6 motor. Op 28 oktober 1983 zal de 300ZX aan het grote publiek getoond worden op de Tokio motor show. In 1984 zal de 300ZX in Geneve zijn gezicht laten zien. Het zou de snelste en duurste Japanse sportwagen worden van dat moment.

De 300ZX word in Amerika  nog als Datsun 300ZX gepresenteerd maar al snel word dit de Nissan 300ZX. Voor de motor wordt voor het eerst afgeweken van de 6 in lijn en deze word in de 300ZX  vervangen door een V6. De 300ZX word wat strakker gelijnd  en de kenmerkende koplampmaantjes van de eerdere Z modellen worden vervangen voor elektronisch half gesloten koplampen.

In Nederland is deze ZX alleen als 2+2 met T-bar dak (Targa) leverbaar. De standaard versie kost fl.56.000,- weegt 1390kg en heeft 170Pk. De Turbo versie kost fl.68.000,- weegt 1430Kg en heeft 228Pk.

De Turbo was herkenbaar aan een extra luchthapper op de motorkap.

In de USA is de ZX ook als 2 zitter en zonder T-bar leverbaar. Op 31 Oktober word de 300ZX in de Amerikaanse autoweek nog als Datsun 300ZX gepresenteerd. 

Nissan 300ZX (Z31) AE

Ook van dit model kwam alleen in USA een Anniversary model uit met zeer veel extra’s aan boord. Dit ter ere van het 50 jarig bestaan van Nissan. Leverbaar in de kleur zilver met zwart. De Anniversary 300ZX koste in Amerika $26.000,- In 1985 bereikte Nissan een mijlpaal door meer dan 1 miljoen Fairlady’s te hebben geëxporteerd. Vanaf 1960 met de eerste Fairlady Roadster tot nu de 300ZX.

Nissan 300ZX (Z31) '87-'89

In  maart 1987 werd op de beurs in Genčve een vernieuwde 300ZX getoond. Een iets gemoderniseerde 300ZX met onder andere iets bollere spatborden, motorkap en rondere neus. De scherpe kantjes werden er een beetje vanaf gehaald. De bumpers werden nu ook helemaal in de kleur van de carrosserie meegespoten en meer in de carrosserie geďntegreerd. De achterlichten zijn smaller geworden en over de hele breedte. Minder fraai zijn de grote uitstekende stootblokken op de achterbumper waar de kentekenverlichting in verwerkt zit. Het interieur heeft luxere stoelen met o.a. elektronische verstelling. Stoelen en achterbank zijn voorzien van een zogenaamd krijtstreepje. Deurpaneel is iets anders van uitvoering. Het stuur is 3 spaaks geworden en de pookhoes is niet meer van rubber. Er kwamen ook weer andere velgen onder de wagen en het motor vermogen werd ook iets vergroot en komt met 10 pk erbij nu op 180PK voor de standaard en 230 PK voor de Turbo versie. Deze nieuwe versie weegt 1430 Kg. Deze Turbo uitvoeringen hebben geen luchthapper meer op de motorkap. Turbo versies zijn te herkennen aan de donkere 16 inch `zaagblad`velgen en aan de zwarte sierlijsten.

Ook van dit model komt een speciale editie, alleen in 1988 gebouwd voor de Amerikaanse markt en alleen in parelmoerwit te verkrijgen. De SS, wat staat voor Shiro Special, pochte met prestatie gerichte modificaties terwijl de AE van 1984 meer gericht was op luxe.

Nissan 300ZX (Z31) 1986

In Amerika is er tussen deze 2 versies (1e type '84-'86 en 2e type '87-'89) trouwens nog een tussenmodel verkocht met alleen de rondere spatborden en de in de kleur meegespoten bumpers, maar nog met het eerste type front en kont. Dit model kwam in Amerika in 1986 op de markt als Wide body 300ZX. Niet in Nederland verkrijgbaar.

Nissan 300ZX TT (Z32)

In Maart 1989 komt er een geheel nieuwe 300ZX op de markt. Dit was een van de eerste echte supersport auto’s uit Japan. Later zouden er nog velen volgen maar de 300ZX  met codenaam Z32 was toch echt de eerste. Een V6 motor met dubbele Turbo met ruim 280PK aan boord. In Nederland was wederom weer maar een model leverbaar, terwijl in Amerika de wagen ook als 2 zitter en non turbo werd verkocht. In September beleeft de 300ZX zijn Europese debuut op de  autosalon in Frankfurt. In het voorjaar van 1990 is de Twin turbo eindelijk in Nederland te koop. De prijs is fl.143.000,- en voor de automaat fl.147.000,-

De Twin heeft 282 PK en weegt 1590 KG Topsnelheid is begrenst op 250Km/u. In 1993 zal de nissan al fl.160.000,- kosten. Dit is ook de eerste ZX waar een convertible van gemaakt word. Officieel dan wel te verstaan, want ook van eerdere versies waren convertibles te koop maar nooit officieel door Nissan gebouwd. Deze dus wel. Op de Tokio Motorshow verschijnt eind 1991 de eerste convertible 300ZXTT. In maart 1992 is deze ZX in Amerika te koop en kost bijna $40.000,- In Maart 1996 stopt Nissan met de verkoop van de 300ZXTT in Nederland. Hoofdoorzaak is de steeds strenger wordende emissie eis. In totaal zijn er 188 stuks van verkocht. De laatste catalogusprijs van de Nissan is fl.183.200,- In Japan was de Z32 nog enkele jaren te koop.

350Z

 

 

delen van deze tekst met dank aan: de Z/ZX Club Holland, Jeroen J. , JosZ en www.Z31.com